ستاد مردمی عفاف و حجاب

آخرین اخبار فعالیت‌های گروه مردمی عفاف و حجاب استان یزد
  • ستاد مردمی عفاف و حجاب

    آخرین اخبار فعالیت‌های گروه مردمی عفاف و حجاب استان یزد

سه شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۱:۵۴ ب.ظ

حجاب عامل بالا بردن ارزش زن مسلمان است

یک کارشناس مذهبی گفت: اسلام حجاب را ارزش زن مسلمان می‌داند و بالا بودن ارزش بانو به این است که در معرض دید و آسیب‌های خارجی نباشد.

به گزارش پایگاه خبری حجاب، حجت الاسلام و المسلمین محمود صفاری کارشناس مذهبی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران در رابطه با حجاب و ابعاد روانی آن اظهار کرد: قرآن کریم موضوع حجاب و پوشش زنان را در آیات متعددی مورد تاکید و تشویق قرار داده است   و در آیه ۶۰ سوره نور می‌فرماید که زن‌ها عفاف داشته باشند و خود را در دسترس دیگران قرار ندهند، چرا که برای آن‌ها بهتر است و همچنین در آیه ۵۲ سوره احزاب می‌فرماید که در پوشش بودن و خود نمایی نکردن زن‌ها در جامعه برای قلب آن‌ها و قلب مردان جامعه بهتر است.

وی افزود: موضوع حجاب از صدر اسلام مورد توجه قرار گرفته است، آن‌جایی که زنان مسلمان به هنگام بازگشت از مسجد مورد آزاد و اذیت دیگران قرار می‌گرفتند آیه حجاب نازل شد و پیامبر اکرم دستور دادند زنان مسلمان آزاده سر‌ها و روی خود را به غیر از گردی صورت، بپوشانند تا شناخته شوند که ارزشمند و مسلمان هستند.

صفاری در ادامه گفت: اسلام حجاب را ارزش و قیمت زن مسلمان می‌داند و بالا بودن ارزش بانو به این است که در معرض دید و آسیب‌های خارجی نباشد.

کارشناس مذهبی با اشاره به آثار روانی حجاب تاکید کرد: از چند جهت حجاب ثمره دارد و اولین جهت، جهت فردی است یعنی خود بانوان با گرفتن حجاب و پوشاندن خود از دیگران بهره‌هایی می‌برند، اولین بهره‌ای که می‌برند امنیت است.

وی افزود: منظور از امنیت، امنیت از تعرض دیگران، امنیت از اینکه دیگران به عنوان کالا و یا ابزار جنسی به فرد نگاه کنند و ارزش او را پایین آورند، از این جهت از تعرض دیگران فرد امنیت پیدا می‌کند.

صفاری در ادامه گفت: حجاب امنیت روانی را برای فرد به همراه دارد، بانوان با نگاه داشتن و حفظ خود از نگاه دیگران بر غرایز خود تسلط پیدا می‌کنند و آن غریزه، خودنمایی که در همه بانوان وجود دارد را در انحصار خود گرفته و در مقابل مردانی که مجاز است خود را به آن‌ها نشان دهد، مثل محارم خود تبرج و جلوه گری دارد اما هیچوقت اسیر این تبرج، خودنمایی و غریزه نمی‌شود که حتما خود را به همه نشان دهد. در غیر این صورت در هنگام از دست دادن ظرفیت خود دچار سرخوردگی می‌شود.

کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: در جوامع غربی به وفور رایج است که کسانی ظرافت‌ها و زیبایی‌های خود را در یک حادثه‌ای از دست می‌دهند و دچار سرخوردگی می‌شوند.

وی گفت: دومین ثمره حجاب، ارزشمندی برای فرد به خصوص زنان است، بانوان با حفظ خود از معرض نگاه هوس آلود دیگران ارزش و قیمت خود را بالا می‌برند.

صفاری در ادامه افزود: کلایی که در دسترس همگان باشد قطعا برای هیچکسی ارزشی ندارد، اما بانوانی که ظرفیت‌های خود را از دیگران مخفی می‌کند و فقط در جاهایی که حلال است، ظرافت‌های خود را نمایان می‌کند، این بانو هم برای همسر خود که نگهدارنده کانون گرم خانواده است و هم برای اطرافیان خود از ارزش بیشتری برخوردار است.

کارشناس مذهبی گفت: استفاده از حجاب نگاه اجتماعی را در پی دارد و نگاه جامعه به کسی که از خود در برابر نگاه دیگران محافظت می‌کند، ارزشمندتر است تا کسی که در دسترس همه قرار دارد.

وی گفت: سومین ثمره‌ای که یک بانوی مسلمان با نگه داشتن حجاب خود آن را بهره برداری می‌کند، محافظت از ارزش‌های انسانی است.

صفاری در ادامه افزود: زنی با حجاب است که تحت تسلط غریزه خودنمایی خود قرار نمی‌گیرد و تمامی قوای انسانی، روح، فکر و قلب و مراکز تصمیم گیری‌اش آزاد است و می‌تواند به عنوان یک انسان آزاد باشد.

کارشناس مذهبی گفت: قرآن کریم از زنان و مردان نمونه‌ای نام می‌برد که از او اسوه و الگو بگیرید، طبق فرمایش قرآن، زن می‌تواند به جایی برسد که الگوی جامعه شود، کما اینکه صدیقه کبری به جایی رسید که امام زمان طبق آن روایت می‌فرمایند که مادرم فاطمه (س) الگو و اسوه برای من، امام زمان است.

وی افزود: حجاب بهره‌‌های اجتماعی را نیز با خود به همراه دارد، حجاب یا ستری که بانو از نامحرم می‌گیرد، بهره‌های اجتماعی را با خود به همراه دارد.

صفاری گفت: یکی از بهره‌های اجتماعی حجاب این است که بی بند و باری را در جامعه از بین می‌برد.

کارشناس مذهبی در پایان تاکید کرد: قرآن کریم به دقت در صحبت کردن زنان تاکید کرده است، طبعا عدم رعایت نحوه گفتار در جامعه باعث سلب امنیت در جامعه می‌شود، لذا بانویی که حجاب ندارد و یا رعایت نمی‌کند، به جامعه خود لطمه زده و باعث تقویت بی بند و باری در جامعه و به خصوص در مردان می شود و به تبع آن کانون خانواده‌ها سست شده و در طلاق گسترش می‌یابد.

۹۴/۰۲/۲۲
مدیریت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">