ستاد مردمی عفاف و حجاب

آخرین اخبار فعالیت‌های گروه مردمی عفاف و حجاب استان یزد
  • ستاد مردمی عفاف و حجاب

    آخرین اخبار فعالیت‌های گروه مردمی عفاف و حجاب استان یزد

جمعه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۱۱ ق.ظ

آزادی که در حجاب است در بی‌حجابی نیست

ما در دینمان احکامی داریم و در کشورمان هم احکام دیگری داریم؛حجاب اجباری یکی از احکام حکومتی است و حکومت‌های معدودی در جهان هستند که حجاب را اجباری کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری حجاب به نقل از دانشجو، مناظره دانشجویی با موضوع «حجاب؛ اجبار یا اختیار؟!» در دو گروه دو نفره به صورت موافق و مخالف حجاب اجباری، در دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان برگزار شد.

حیا و عفت از حجاب مهم‌تر است

یکی از دانشجویان پسر به نمایندگی از مخالفان حجاب اجباری گفت: حجاب از زمان‌های قدیم در میان همه ادیان و نژادها به نوعی وجود داشته و در دین اسلام نیز حجاب از زمان پیامبر اسلام (ص) مطرح بوده است.

  وی افزود: در کتاب آسمانی دین اسلام به صورت مستقیم از چگونگی و نحوه حجاب به طور واضح آیه‌ای نیامده و گفته نشده که باید حتماً چادر و یا به یک شکل خاص باشد یا نباشد؛ حجاب و عفاف موضوعاتی متفاوت هستند، ممکن است کسی حجاب داشته باشد؛اما عفاف نداشته باشد و یا بالعکس. مهم حیا و عفت است که در صورت نبود آن جامعه به فساد کشیده می‌شود.

 سوء استفاده حکومت ها از حجاب

این دانشجوی مخالف حجاب اجباری خاطرنشان کرد: ما در دینمان احکامی داریم و در کشورمان هم احکام دیگری داریم؛ غیبت، دروغ، تهمت و غیره احکام اسلامی هستند و حجاب اجباری هم یکی از احکام حکومتی است. حکومت‌های معدودی در جهان هستند که حجاب را اجباری کرده‌اند و ایران هم یکی از آن کشورهاست.

وی بیان داشت: حکومت‌ها خیلی نباید روی حجاب اجباری یا بی حجابی اجباری مانور دهند، چرا که متأسفانه حکومت‌ها و سیاستمداران برای حفظ منافع خود از حجاب و یا بی حجابی سوء استفاده ابزاری می‌کنند؛ اما پشت پرده اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.

وجود پوشش قبل از اسلام

نماینده مخالفان حجاب اجباری تصریح کرد: در زمان پیامبر اسلام (ص) حجاب به صورت اجباری نبوده؛ این در حالی است که قبل از پیدایش اسلام در عربستان و در زمان جاهلیت عرب پوششی برای زنان بوده که از زیر چانه تا زیر مفصل زانو را می‌پوشانده است.

وی تصریح کرد: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی زنان بدون حجاب در راهپیمایی‌ها حضور پیدا می‌کردند و در ابتدای انقلاب اسلامی امام (ره)، آقای مطهری و طالقانی هم هیچگاه نگفتند حجاب باید اجباری باشد.

باید عرف جامعه را رعایت کنیم

در ادامه دانشجوی دختر به عنوان موافق حجاب اجباری گفت: حجاب به معنی یک حائل و پوشش است و مسئله‌ای اعتقادی- اجتماعی است.

این دانشجوی دختر با اشاره به مباحث حیا و عفت افزود: مقوله حجاب و عفت همیشه در کنار همدیگر هستند؛ اگر بخواهیم حجاب را به عنوان یک موضوع اجتماعی در نظر بگیریم موضوعی است که از لحاظ عرفی در جامعه ما پذیرفته شده و همه باید از آن پیروی کنند.

وی اظهار داشت: حجاب سلب آزادی افراد نیست؛ چرا که شخصی که بی حجاب است در حقیقت دست به یک هنجارشکنی در جامعه‌ای می‌زند که در آن حجاب یک عرف است.

این دانشجو ادامه داد: در پوشش آزادی‌هایی وجود دارد که در بی حجابی و عریان بودن وجود ندارد؛ کسانی که حجاب را انتخاب می‌کنند در عین حال به تمامی فعالیت‌های زندگی شخصی و اجتماعی خود می‌پردازد و از این نظر هم به هیچ عنوان محدود نیست.

وجود حجاب در همه ادیان

در ادامه این نشست یکی دیگر از موافقین دختر حجاب اجباری گفت: در تمامی ادیان حجاب با انواع گوناگونی مطرح بوده و فقط مختص اسلام نبوده است؛ در کتاب تورات به حجاب اشاره شده و در دین مسیحیت هم حجاب دارای جایگاه است.

وی گفت: در دین‌های دیگر مانند زرتشت هم حجاب مورد تأکید قرار گرفته است، حجاب از زمان مادها، پارت‌ها و هخامنشیان در ایران رواج داشته که این نشان از حجاب به عنوان یک امر فطری و جدای از دین است.

۹۴/۰۲/۲۵
مدیریت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">