ستاد مردمی عفاف و حجاب

آخرین اخبار فعالیت‌های گروه مردمی عفاف و حجاب استان یزد
  • ستاد مردمی عفاف و حجاب

    آخرین اخبار فعالیت‌های گروه مردمی عفاف و حجاب استان یزد

پنجشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۱:۳۸ ب.ظ

عفاف فاطمی فراتر از حجاب و پوشیدگی است

حجت الاسلام میرلوحی اظهار داشت: بالاترین خصلت فاطمه(س) عفاف ایشان است و عفاف فاطمی(س) نیز فراتر از حجاب و پوشیدگی است.

به گزارش پایگاه خبری حجاب به نقل از دانشجو، هر کس فاطمه علیهاالسّلام دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش [دوزخ] است این سخن آخرین پیامبر الهی است که در وصف جایگاه حضرت زهرا(س) فرموده است.

این فرموده به ما این موضوع را تذکر می‌دهد که باید زهرا(س) را دوست داشت اما آیا این دوست داشتن باید تنها در حرف باقی بماند یا عمل نیز می‌طلبد؟ یقینا پیروی از سبک زندگی حضرت فاطمه(س) مهم ترین نشانه دوست داشتن ایشان است. به همین خاطر با حجت الاسلام مصطفی میرلوحی به گفتگو نشستیم تا در رابطه با سبک زندگی فاطمی(س) از ایشان سؤالاتی داشته باشیم. متن زیر شرح این گفتگو است:

حضرت زهرا (س)، که نه تنها حجت الهی است بلکه حجت الله علی الحجج است

حضرت فاطمه(س) استاد ائمه و حجت های الهی بر روی زمین است؛ رده حضرت زهرا (س) از فرزاندن ایشان و ائمه معصوم بالاتر است؛ تمام زندگی ایشان برای ما حجت و الگو است.

یکی از نکات مهم زندگی حضرت زهرا (س) برای سبک زندگی بانوان امروز ما، عفاف است؛ مسئله عفاف امری فراتر از حجاب و پوشیدگی است؛ زن در مقابل با نامحرم باید به گونه ایی برخورد کند که جز صورت و دو دست وی را نامحرم نبیند؛ عفاف ورای حجاب و پوشیدگی است که در برخی از مصادیق زندگی و سیره تربیتی حضرت زهرا (س) به آن اشاره شده است.

برای این امر می توان ورود سائل نابینا به محضر پیامبر (ص) را مثال زد؛ حضرت زهرا (س) با ورود سائل نابینا خود را در پرده عفت و عصمت پیچید؛ پیامبر (ص) علت را جویا شدند و حضرت زهرا (س) پاسخ دادند اگر او مرا نمی بیند، من که او را می بینم و او اگر چه مرا نمیبیند ولیکن بوی مرا استشمام میکند.

حجاب کامل عفاف نیست بلکه نشکستن حریم محرم و نامحرم عفاف فاطمی است

اینکه بانوان ما در جمع نامحرم حجاب کامل دارند ولیکن با مردان نامحرم بگو و بخند دارند و حریم ها را می شکنند، معنای حجاب و عفاف نیست؛ زن باید به گونه ایی باشد که مرد اجنبی طمع در صحبت وی، راه رفتن وی، حرکات و سکنات وی و... نداشته باشد.

در قرآن به زنان پیامبر (ص) گفته شده است در پشت پرده با صدای نازک و لطیف صحبت نکنید چرا انسان های هرزه و چشم چران هیچگاه اشباع نمی شوند؛ این گونه افراد مرام، حیا و عفتی ندارند؛ تعبیر عفاف ورزیدن هم برای مردان و هم برای زنان در قرآن بکاربرده شده است.

عفت تنها مختص به زنان نیست

در قرآن ذکر شده است مردی که بنا به شرایط نمی تواند ازدواج کندباید عفت بورزد؛ این گونه نیست که تنها زنان باید عفت و حجاب داشته باشند بلکه این امر در خصوص مردان نیز گفته شده است.

حریم نگاه داشتن، اختلاط نکردن و... ازجمله موارد توصیه شده است؛ امام صادق (ع) در خصوص شوخی و خندیدن با زنان مخصوصا زنان جوان یکی از صحابه خود را به شدت نهی نمودند؛ اگر زن یا مرد حتی زمانی که در پشت تلفن باشد، عشوه گری کند حتما حرام است.

نباید گمان کرد پوشیدگی و حجاب کامل، مسئله کامل است

پیامبر (ص) کارها را بین حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) تقسیم کردند و وظایف داخل خانه را به حضرت زهرا (س) واگذار ساختند؛ البته امکان دارد تکلیف و استثنائی پیش آید و حضرت زهرا (س) برای خطبه خواندن به مسجد رفته است، برای دفاع از ولایت فریاد می زند، با حفظ حجاب و عفاف نیمه شب همراه امیرالمومنین (ع) به در خانه مهاجرین و انصار می رود.

این مسائل نشان از حضور حضرت زهرا (س) در صحنه سیاسی، اجتماعی ودینی و مذهبی دارد؛ در جایی که ضرورت پیش آید مانعی ندارد ولیکن اصولا اسلام و سیره حضرت زهرا (س) قاطی شدن بی جهت و بی قید گشتن زنان با مردان نامحرم و بالعکس را تجویز نمی کند.

بیش از هر کجا ادارات باید عفاف را مورد توجه قرار دهند

این امور از جمله مسائلی است که باید یک مبلغ اسلامی آن را عنوان کند چرا که نسبت به عنوان و بیان آن در روز قیامت مسئول است؛ وضعیت کنونی جامعه ما با سیره حضرت زهرا (س) فاصله زیادی دارد. و پیش از هر کجا باید در ادرات و سازمان های دولتی این موارد مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

سیره ی حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور زنان یا اینکه در عرصه های مختلف دانشمند بشوند همانند پزشکی، مهندسی، تربیتی و تعلیمی صاحب کرسی باشند یا مدرس و استاد برجسته ی جهانی، هیچ منافاتی ندارد؛ این امر در خصوص بسیاری از دانشمندان زن صادق است.

اسلام هیچگاه با علم، رشد، کار کردن و کمالات زنان مخالف نیست بلکه به گفته ی امام (ره) ما با فحشا مخالفیم؛ بانوانی همانند بانو امینه اصفهانی که مراجع نجف به ایشان اجتهاد دادند؛ اصولا اسلام با رشد علمی و فضایل زن مخالف نیست.

عفاف حضرت زهرا(س) مهم ترین خصلت ایشان

به نظر من در بین همه فضایل حضرت زهرا(س) عفاف ایشان در درجه اول قرار دارد که باید این خصلت در فیلم ها، نمایش ها، انیمیشن ها و همچنین در تربیت کودکان مخصوصا دختران، در دبستان ها، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه ها ذکر و بر حجاب و عفاف فاطمی تاکید شود.

حضرت زهرا (س) وقتی برای خطبه خوانی حضور پیدا کردند به گفته ی تمام مراجع و مفسرین شیعه و سنی با حجاب کامل و به اصطلاح امروزی با روسری، مقنعه و چادری بلند که تا روی پاهای آن ها را می پوشاند، ظاهر شدند و وقتی حرکت کردند در بین جمع هفت الی هشت نفره از زنان بنی هاشم بودند که حتی پا یا اندام ایشان از بیرون پیدا نباشد و اینطور پشت چادر ایشان حرکت کردند همانطوری که اینچنین نیز دختر خود، حضرت زینب کبری (س) را تربیت کردند.

یحیی مازنی میگوید من بیست و پنج سال در مدینه همسایه ی امیرالمؤمنین (ع) بودم ولیکن حتی یک بار هم قد و قامت دختر ایشان، زینب (س) را ندیدم؛ وقتی غروب ها ایشان میخواستند به زیارت قبر جدشان حضرت محمد(ص) بروند، امیرالمؤمنین (ع) از پیش، امام حسنین (ع) از دو طرف به طوری که حتی اندام زینب کبری (س) از دور نمایان نباشد و خود امیرالمؤمنین (ع) چند قدم جلوتر وارد حرم مطهر رسول الله (ص) می شدند، شمع ها را فوت میکردند تا آنجا خیلی روشن نباشد که اگر حضرت زینب صورتشان را بر روی سنگ قبر رسول الله قرار دهند، نامحرم ایشان را نبیند.

اینها سیره ی حضرت زهرا (س) و زینب کبری (س) است؛ حالا اگر کسی نمی‌خواهد این سیره را بپذیرد نباید به دروغ سیره ی ایشان و اسلام را برخلاف جلوه دهد.

۹۴/۰۲/۱۷
مدیریت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">