ستاد مردمی عفاف و حجاب

آخرین اخبار فعالیت‌های گروه مردمی عفاف و حجاب استان یزد
  • ستاد مردمی عفاف و حجاب

    آخرین اخبار فعالیت‌های گروه مردمی عفاف و حجاب استان یزد

جمعه, ۱۱ مهر ۱۳۹۳، ۰۳:۰۴ ب.ظ

صدفی که مروارید وجود را حفظ می‌کند

طرح‌های «خوش حجابی» و «حجاب ریحانه ‌النبی» از جمله طرح‌هایی است که ویژه دختران در مدارس و محیط‌های اجتماعی برگزار می‌شود، البته دختران باید بر اساس اراده خود حجاب را انتخاب کرده تا بتوانند ارزش وجودی خود را حفظ کنند.
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۱

ایمن‌السادات موسوی‌نژاد: قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در ۱۳ دی ماه سال ۸۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

اولویت‌دهی موضوع حجاب و عفاف در برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی کشور، تعریف استانداردهای فرهنگی مناسب برای ترویج فرهنگ عفاف منطبق با فرهنگ دینی و ملی و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای ترویج الگوهای مناسب پوشش اسلامی توسط نهادهای الگوده و اصالت‌بخشی به فرهنگ عفاف از طریق محصولات متنوع فرهنگی و هنری متناسب از سیاست‌ها و راهکارهای این قانون است.

بر اساس این قانون ارائه فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در زمینه حجاب از جایگاه بالایی برخوردار است، توجه به افراد با حجاب در جامعه و رسانه‌ها خود به نوعی اهرم تشویقی مبنی بر رعایت حجاب برای افرادی است که هنوز حجاب را به عنوان دستور دین مبین اسلام نپذیرفته‌اند یا برداشت درستی از آن ندارند.

مرکز تحقیقات و طرح‌های کاربردی حجاب ریحانةالنبی(س) از جمله نهادهایی است که از سال ۸۴ وارد عرصه فرهنگ‌سازی حجاب شد و در حقیقت تشکیل این نهاد را می‌توان اقدامی برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه عنوان کرد.

جمعی از محققان و مبلغان حوزه‌های علمیه قم و شهرستان‌ها در ابتدای تشکیل این مرکز به مهجوریت‌زدایی فرهنگی از حجاب پرداختند.

باید در نظر داشت ارائه آموزش در دوران ابتدایی و نهادینه کردن بسیاری از ارزش‌ها در دوران نوجوانی و جوانی در عمل کردن به ارزش‌ها در دوران بزرگسالی بسیار موثر است. 

طرح ملی حجاب مدارس

به همین دلیل مرکز تحقیقات ریحانة‌النبی اقدام به اجرای طرح حجاب ریحانةالنبی ویژه مدارس مقطع دبستان کرده که در این طرح دانش‌آموزان در یکی از دو گروه حافظان و حامیان حجاب ثبت‌نام می‌کنند.

حجاب برتر از سوی دانش‌آموزان حافظان حجاب انتخاب می‌‌شود و دانش‌آموزان حامیان حجاب بدون چادر، حجاب خود را رعایت می‌کنند.

به گفته حجت‌الاسلام محمد باقی، معاون فرهنگی مرکز تحقیقات و طرح‌های کاربردی حجاب ریحانة‌النبی حافظان حجاب در مراسم صبحگاه حجاب شعارهایی در زمینه حجاب را مطرح می‌کنند و برخی از طلاب خواهر که آموزش‌هایی در زمینه کاربردی طرح و شیوه اجرای طرح به روش علمی، اعتقادی، تبلیغی و هنری و روش‌های کلاس‌داری را دریافت کردند، به عنوان مربیان حجاب در هر چه بهتر برگزار شدن برنامه‌های مرتبط با حجاب همکاری می‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: کتابی ویژه دانش‌آموزان پایه‌های سوم تا پنجم دبستان تالیف شده که دارای عنوان مروارید بهشتی است که مطالب علمی، اعتقادی و تاریخی را در قالب داستان و به صورت مصور در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد.

مسابقات علمی، هنری و ورزشی در این طرح در نظر گرفته شده و البته از دانش‌آموزان نمونه این طرح با اهدای جوایز مادی و معنوی تجلیل می‌شود.

در پایان هر طرح راهپیمایی حجاب با حضور دانش‌آموزان دارای حجاب برتر در سطح شهرهای برگزارکننده این طرح مانند اصفهان، کاشان، تهران، ساری، مشهد، ‌شیراز و ارومیه برگزار می‌شود که با این عمل حجاب برتر در سطح جامعه نمایش داده می‌شود تا افراد به رعایت حجاب تشویق شوند.

جشن حجاب در پایان مقطع ابتدایی برای دانش‌آموزان حافظ حجاب با هدف تشویق دانش‌آموزان به رعایت حجاب کامل برگزار می‌شود.

باقی با بیان اینکه همراهی و همیاری والدین در این طرح از جمله مباحث ضروری است، می‌گوید: جلسات توجیهی با والدین دانش‌آموزان در راستای ارائه اهداف و آسیب‌های بدحجابی برگزار می‌شود. 

وی با اشاره به اجرای طرح خوش‌حجابی برای نخستین بار در استان قم تصریح می‌کند: این طرح در ۱۰ مدرسه منطقه پردیسان برگزار شد.

طرح ملی خوش حجابی از دیگر طرح‌های مرکز تحقیقات و طرح‌های کاربردی حجاب ریحانةالنبی(س) ویژه دختران هفت تا ۱۴ سال است که در این طرح افرادی، دختران با حجاب را در جامعه شناسایی می‌کنند که پس از تشکیل پرونده از برنامه‌های مرکز تا پایان سن ۱۴ سالگی بهره‌مند می‌شوند.

ارائه بسته‌های فرهنگی و آموزشی، شرکت در همایش‌های سالانه، ارائه خدمات شهری به صورت نیم بها یا رایگان، پشتیبانی تلفنی، ارسال پیامک، برگزاری کلاس آموزشی و مشاوره و شرکت در برنامه کودک شبکه‌های استانی از جمله برنامه‌های ارائه شده ویژه دانش‌آموزان زیر پوشش این طرح است.

فاطمه اعتمادی به عنوان یکی از دختران خوش حجاب ضمن ابراز خرسندی از دریافت کارت خوش‌حجابی علت حجاب خود را الگو قرار دادن حضرت فاطمه(س) و دختران خارجی که به دلیل حجاب از درس بازمانده یا به زندان افتاده‌اند عنوان می‌کند.

زهرا با آنکه حجابش را به خاطر خدا و خودش حفظ می‌کند ولی از اینکه به حجابش در اجتماع ارزش می‌دهند، خوشحال است.

سپیده با دریافت کارت خوش حجابی احساس می‌کند دوباره متولد شده و تاثیر خوب آن را در زندگی درک کرده است.

به گفته معاون فرهنگی مرکز تحقیقات و طرح‌های کاربردی حجاب ریحانةالنبی برنامه‌های طرح خوش‌حجابی در ایام تابستان ادامه دارد و کلاس‌های آموزشی و تفریحی در شهرهای ساری، قم، کاشان و ارومیه ویژه اوقات فراغت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح خوش حجابی اجتماع‌محور است، خاطرنشان می‌کند: برنامه‌های اوقات فراغت در ایام تابستان به صورت پررنگ‌تر برگزار می‌‌شود و مربیان و سرگروه‌ها برنامه‌هایی در قالب پشتیبانی‌های فرهنگی، برنامه‌های ورزشی، آموزشی و کلاس‌های هنری برگزار می‌کنند. 

باقی با بیان اینکه حدود ۸ هزار نفر از دختران هفت تا ۱۴ سال زیر پوشش طرح خوش‌حجابی قرار گرفتند، می‌گوید: در این طرح تثبیت حجاب صورت می‌گیرد و با برگزاری کلاس‌های آموزشی، ‌اردویی و هنری به دختران این نکته گوشزد می‌‌شود که حجاب برای فعالیت‌های اجتماعی مزاحمت ندارد و لازم نیست افراد حجاب خود را کنار بگذارند.

در طرح خوش حجابی مفاهیم حجاب توضیح داده می‌شود ولی اینگونه نیست که مانند طرح ریحانةالنبی محور آن تنها حجاب باشد بلکه محور اصلی آن حضور عملی با حجاب است.

اراده و خواسته انسان‌ها در پذیرفتن حجاب بسیار موثر است بنابراین تا زمانی که فرد خودش درک نکند که حجاب برایش سودمند است حاضر به قبول آن نیست، برخی افراد نیز خودشان را برای پذیرش این دستور الهی به خواب زده‌اند، بنابراین هر اقدامی برای بیدار کردن آنها صورت گیرد، بی‌فایده است.

البته باید در نظر داشت برای فرهنگ‌سازی حجاب باید همه نهادها دست به دست هم دهند و وجود تنها یک یا دو نهاد در ترویج فرهنگ حجاب کافی نیست، این در حالی است که رعایت حجاب سبب پیشبرد بهتر اهداف و کارها می‌شود

۹۳/۰۷/۱۱
الهام فروزان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">