ستاد مردمی عفاف و حجاب

آخرین اخبار فعالیت‌های گروه مردمی عفاف و حجاب استان یزد
  • ستاد مردمی عفاف و حجاب

    آخرین اخبار فعالیت‌های گروه مردمی عفاف و حجاب استان یزد

واقعیت تلخ این روزهای جامعه ما این است که رعایت حجاب در بین بانوان رو به کاهش است؛ حداقل رو به بدحجابی است! متاسفانه حجاب در جامعه ما، تبدیل به دغدغه نشده است. اگر در جامعه حجاب نباشد، جامعه اسلامی تبدیل به آندلس می‌شود.

با نگاهی به جامعه ‌امروز و مقایسه‌ وضعیت حجاب و عفاف در دهه‌ چهارم انقلاب با دهه‌های قبلی، در می‌یابیم شرایط مساعدی در سطح جامعه وجود ندارد و هر چند تعداد هنجارشکنان عرصه حجاب و عفاف زیاد نباشد، اما نمود اجتماعی‌ای که بخشی آسیب‌دیده و بخشی نیز سازمان‌دهی ‌شده هستند، وقتی در سطح جامعه ظاهر می‌شود، به لایه‌ آشکار اجتماع جلوه‌ای ناخوشایند می‌بخشد. 

ارگان‌ها و مراکز فرهنگی مذهبی بسیاری با اجرای برنامه‌های متنوع برای مقابله با این ناهنجاری اجتماعی فعالیت دارند که مرکز تحقیقات ریحانه النبی(س) از جمله مراکزی است که از سال ۱۳۸۴توسط جمعی از محققان و مبلغان حوزه‌های علمیه قم و شهرستان‌ها، فعالیت خود را در زمینه گسترش فرهنگ حجاب آغاز کرده است. 

بر این اساس با حجت الاسلام میر یحیی میر فتحی‌زاده معاون حوزوی، پارلمانی و دولتی مرکز حجاب ریحانه النبی(س) کشور به گفت و گو نشسته‌ایم تا ضمن تشریح عملکرد این مرکز، چالش‌های حوزه حجاب و عفاف را با این کارشناس موشکافی و بررسی کنیم. 

در خصوص آغاز فعالیت مرکز حجاب و عفاف ریحانه النبی(س) در سطح کشور برایمان بگویید. 
موسسه ریحانة النبی(س) با هدف آموزشی و کاربردی حجاب در سطح ملی از سال ۸۴ به صورت پایلوت با هدف تاثیر گذاری در حوزه حجاب، با اجرای برنامه های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی شروع به فعالیت کرد و از سال ۸۷ به صورت رسمی در شهرهای ارومیه، تهران، ری و در سال‌های بعد در مشهد، ساری، اصفهان، کاشان و شاهین شهر طرح‌های کاربردی گسترش حجاب و عفاف را به اجرا گذاشت. 

برای تاثیرگذاری بیشتر در جامعه این مرکز برنامه‌های خود را در چه قالب‌هایی اجرا می‌کند؟ 
موسسه ریحانة النبی(ع) فعالیت­های خود را در بعد آموزشی، تولید محصولات فرهنگی و ایجاد پایگاه­های اینترنتی حجاب در حال انجام رسانی است. تدوین کتاب­های آموزشی حجاب برای مقاطع سوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی، تربیت مربیان حجاب از حوزه­­های علمیه خواهران شهرستان­ها و ورود مربیان حجاب به مدارس ابتدایی از جمله فعالیت‌های موسسه حجاب ریحانه النبی(س) در بحث آموزشی است. 

در بحث تولیدات محصولات فرهنگی، نیز سعی شده است با تولید اقلام فرهنگی، بازی­های فکری و لوازم التحریر مورد نیاز دانش­آموزان با عنوان و طرح ویژه حجاب، اقداماتی در خور، انجام گیرد. 

ایجاد پایگاه­ علمی فرهنگی حجاب برای تمام اقشار جامعه، پایگاه خبری حجاب به صورت بین المللی و کشوری، سایت مرکز تحقیقات و طرح های کاربردی حجاب ریحانة النبی(س) به صورت سایت سازمانی که در این سایت تمام اقدامات، گزارشات، بولتن خبری هر شعبه در کشور در آن بارگزاری شده و در مقابل دید عموم مردم قرار می‌گیرد، از خدمات الکترونیکی این موسسه می‌باشند. 

مرکز حجاب ریحانه النبی(س) تا کنون چه تعداد از جامعه هدف را تحت پوشش قرار داده است؟ 
این مرکز با ۲۰۰ نفر همکار اعم از مدیریت، کادر اجرایی و مربی که ۹۹ درصد آنان را طلاب حوزه‌های علمیه شامل می‌شود، توانسته است تا به امروز ۱۸ هزار دانش آموز را در طرح ملی مدارس و ۲۲۰۰ دانش آموز را در طرح ملی خوش حجابی و نسیم عفاف آموزش داده و به حجاب برتر آراسته کند. 

با ورود ریحانه النبی(س) به مدارس در مقطع ابتدایی، طرح ملی "حجاب مدارس"، در مقطع راهنمایی طرح "خوش حجابی" و در دبیرستان طرح "نسیم عفاف" اجرا شد. طرح برای دانشگاه هم امسال شروع شده است. آرزوی مرکز حجاب ریحانة النبی(س) این است که پیش دبستانی و مهد کودک‌ها را نیز تحت پوشش خود قرار دهد. 

منابع و بودجه طرح‌های مرکز حجاب ریحانه النبی(س) از چه محلی تامین می‌شود؟ آیا ردیف بودجه‌ای خاصی دارد؟ 
بودجه مرکز تحقیقات و طرح‌های کاربردی حجاب ریحانه النبی(س) از طریق تعامل و رایزنی‌ها با مسئولان استان و از محل تقسیم بودجه‌های فرهنگی، عمرانی، زیربنایی تامین می‌شود که البته در برخی موارد این تعاملات و رایزنی‌ها نتیجه‌ای در بر ندارد. 

اگر جذب بودجه‌ای نباشد برنامه و طرح‌های این مرکز راکد باقی می‌ماند؟ 
برنامه­های آموزشی این موسسه هم‌چنان به قوت خود باقی است. در برنامه­های آموزشی این موسسه به دلیل تلاش­ها و پیگیری­های مسؤلان هیچ‌گونه کاستی وجود ندارد؛ چرا که مسؤلان معتقد به این امر هستند که در قاموس ریحانه النبی(ع) ایستایی و عقب­گرد وجود ندارد. مسؤلان این موسسه خود را موظف به استمرار، جهاد، پیشرفت و خلق حماسه­ فرهنگی می­دانند. 

وضعیت مرکز حجاب ریحانه النبی(س) امسال به لحاظ تامین منابع مالی چگونه است؟ 
موسسه ریحانة النبی(ع) امسال از لحاظ منابع مالی با مشکل مواجه شد که این امر باعث شد تا این موسسه برخی از فعالیت­ها و مدارس تحت پوشش خود را کاهش دهد. 

در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ این موسسه ۱۱۴ مدرسه با ۲۱هزار دانش آموز بدون احتساب کلاس ششم ابتدایی را تحت پوشش خود قرار داده بود که در سال۹۲-۹۱ متاسفانه به حدود ۸۷ مدرسه با ۱۸ هزار دانش‌آموز با احتساب کلاس ششم ابتدایی کاهش یافته است. 

در واقع امسال با اضافه شدن جمعیت شش هزار نفری دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی باز هم شاهد ریزش ۱۲ هزار دانش­آموز تحت پوشش این موسسه هستیم. 
کسری بودجه مرکز حجاب ریحانه النبی(س) می‌تواند بیان‌گر این دیدگاه باشد که مسئولان نسبت به طرح‌های این موسسه خوش بین نیستند؟ 
موسسه ریحانة النبی(ع) جز موسسات ریشه­ای و کاربردی فرهنگی حجاب در کشور است. موفق بودن طرح‌های حجاب ریحانه النبی(س) را می‌‍توان در قیاس فعالیت‌ها و تاثیرگذاری آنها با سایر مراکز فرهنگی یافت. خروجی برنامه‌های فرهنگی در بسیاری از ادارات نامعلوم است؛ در حالی‌که آمار مرکز تحقیقات و طرح‌های کاربردی ریحانة النبی(ع) صحیح، سالم و منطقی می­باشد. 

ادارات تا چه اندازه در اجرای برنامه‌های فرهنگی در خصوص حجاب با مرکز تخصصی حجاب ریحانه النبی(س) تعامل و همکاری دارند؟ 
بعضا ادارات کل، استانداری­ها برای روز حجاب و عفاف جشن می­گیرند و هزینه می­کنند، در حالی که پایگاه اصلی این گونه جشن­ها باید موسسه ریحانة النبی(ع) باشد که کار تخصصی می‌کند. چقدر هزینه برای این جشن­ها، گردهمایی­ها، همایش­ها صرف شده است؟ درخواست ما این است که تنها یک دهم از آنها را برای موسسه ریحانة النبی(س) در نظر بگیرند. این ریخت و پاش‌های بی‌هدف در حالی است که مدیر این موسسه برای جشن هدف‌دار حافظان حجاب در ۲۰اردیبهشت ۹۲ که در ارومیه برگزار شد، بدهکار است. 

به عنوان کارشناس حوزه حجاب، وضعیت حجاب جامعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
واقعیت تلخ این روزهای جامعه ما این است که حفظ حجاب رو به کاهش است. حداقل رو به بد حجابی است! ما انتظار داریم بد حجاب هم نباشد؛ زیرا انقلاب ما در سال ۵۷ یک انقلاب فرهنگی بود. متاسفانه حجاب در جامعه ما، تبدیل به دغدغه نشده است. اگر در جامعه حجاب نباشد، جامعه اسلامی تبدیل به آندلس می‌شود. اگر مسئولین، خیرین، مردم و مؤمنین دغدغه نداشته باشند، درد نداشته باشند، به فکر درمان نباشند، خدای ناکرده شهرهای ما تبدیل به آندلس می‌شود. 

با توجه به تعدد مجموعه‌های فرهنگی که در حوزه حجاب فعالیت دارند، به نظر شما علت این آشفتگی در جامعه چیست؟ 
عدم ثبات مدیران فرهنگی، از جمله چالش‌های اجرای برنامه در حوزه حجاب و عفاف است؛ چرا که به زعم مدیران کارهای فرهنگی دیربازده است و مسؤل فرهنگی به دلیل این‌که باید در مدت کوتاه مدیریتی خود بیلان کاری ارائه دهد، نمی‍‌تواند بر روی کارهای دیربازده سرمایه گذاری کند. این مسائل باعث می‌شود اقدامات ریشه‌ای برای گسترش عفاف و حجاب در جامعه روی زمین بماند و حجاب در جامعه امروز ما در وضعیت هشدار قرار بگیرد. 

شما چه راهکاری برای برون رفت از این وضعیت دارید تا شاهد نتایج طرح‌های اجرا شده حوزه حجاب در جامعه باشیم. 
دولت آینده و به ویژه استانداران فضایی آماده کنند تا در هر استان و هر شهر یک کار گروه حجاب و عفاف تشکیل شود و افرادی که در مورد حجاب و عفاف فعالیت می‌کنند، با همکاری و با خرد جمعی نسبت به تقسیم کار در این حوزه اقدام کنند؛ تا ضمن جلوگیری از موازی‌کاری‌های صورت گرفته، بودجه کارهای فرهنگی نیز به جا و تاثیرگذار هزینه شود.

در پایان اگر مطلبی هست بفرمایید. 
من به عنوان معاون ملی موسسه عفاف و حجاب ریحانة النبی(س)، به تمام مسؤلان کشوری و استانی اعلام می‌کنم که مرکز حجاب ریحانه النبی(س) امروز با تمام امکانات علمی، آموزشی، کاربردی، تبلیغی و تولیدات محصولات فرهنگی و نرم افزاری حجاب در راستای اعتلای فرهنگ فاطمی در کشور می‌کوشد و آماده هرگونه همکاری و مشارکت در کارهای فرهنگی است.

۹۳/۱۰/۰۳
الهام فروزان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">