ستاد مردمی عفاف و حجاب

آخرین اخبار فعالیت‌های گروه مردمی عفاف و حجاب استان یزد
  • ستاد مردمی عفاف و حجاب

    آخرین اخبار فعالیت‌های گروه مردمی عفاف و حجاب استان یزد

سه شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۱۱ ق.ظ

وضعیت حجاب و عفاف در دانشگاه آزاد

معاون فرهنگی و اجتماعی درباره مساله عفاف و حجاب در دانشگاه آزاد گفت: تلاش می‌کنیم مساله عفاف و حجاب را با روش‌های جدید و روز معرفی کنیم و در حوزه حجاب، عفاف و دین هرچقدر که بودجه و اعتبار خرج شود اگر تاثیرگذار باشد باز هم کم است.

به نقل از مهر، حجت‌الاسلام سید طه هاشمی در نشست خبری نخستین همایش سراسری معاونین و مدیران فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نوع نگاه فرهنگی در دانشگاه‌ها گفت: ما نیازمند تغییر در نگاه و محتوا و روش‌ها در حوزه فرهنگی هستیم چراکه در گذشته در دستور کار فرهنگی نبود. علت آن این بود که فعالیت فرهنگی مربوط به دانشجویان بود اما در دوره جدید گستره مخاطب را از دانشجویان به اساتید و دانشگاهیان گسترش دادیم.

حجت‌الاسلام طه هاشمی با بیان اینکه حوزه فرهنگ در گذشته ایزوله بود، گفت: در حال ایجاد شورای راهبردی در استان‌های دیگر هستیم که هدف آنها ارتقا و حضور گسترده اساتید و دانشجویان در حوزه‌های فرهنگی است چراکه در گذشته اینگونه نبود و حوزه فرهنگی ایزوله بود اما در حال حاضر بخشی از وقت آزاد اساتید که سر کلاس‌ها حضور ندارند برای مشارکت، طراحی و برنامه‌ریزی راهبردی و فرهنگی در اتاق‌های فکر صرف می‌شود.

وی افزود: از جمله برنامه‌های دیگر معاونت فرهنگی طرح‌های ماندگاری است که در حوزه تولید فکر و اندیشه داریم. در گذشته حدود ۴۷۰ واحد دانشگاهی داشتیم اما در حال حاضر پس از ادغام‌هایی که صورت گرفت ۴۰۵ واحد دانشگاهی داریم که فعالیت گسترده‌ای در حوزه فرهنگ دارند.

هاشمی اضافه کرد: در سال گذشته ۱۴ همایش سبک زندگی برگزار کردیم و همچنین همایش‌هایی در حوزه بزرگان، مفاخر و شهدا نیز برگزار شد و زندگی بزرگان و ائمه را با توجه به مسائل روز در اختیار دانشجویان، اساتید و مردم قرار دادیم و در حوزه اجتماعی و فرهنگی باید در این ۳۵ سال کار و تلاش می‌کردیم که متاسفانه کاری صورت نگرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه اظهار داشت: کمیته‌ای در شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی تشکیل شده که در دانشگاه‌ها به موضوع اخلاق بپردازیم و بخشنامه کردیم که باید شخصیت‌های علمی و فرهنگی و مفاخر در حوزه‌های مختلف معرفی شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد با اشاره به فعالیت‌های دینی و قرآنی دانشگاه آزاد گفت: در گذشته اولین دانشگاهی که کار قرآنی را آغاز کرد دانشگاه آزاد بود اما متاسفانه بیشتر به سطح پرداخت و در ملاقاتی که من با آقای هاشمی‌رفسنجانی داشتم ایشان گفتند که من از این موضوع رنج می‌برم چراکه باید در این حوزه به عمق پرداخته شود لذا در این راستا پژوهشگاه قرآن و عترت تشکیل شد و برای فعالیت‌های قرآنی جایزه شیخ طبسی را طراحی کردیم که قرار است به صورت ۲سالانه برگزار می‌شود و به فعالیت‌های قرآنی اختصاص دارد که در این زمینه نیز ابتدا آثار قرآنی ۳۲ سال گذشته دانشگاه آزاد بررسی می‌شود.

هاشمی درخصوص بخشنامه عفاف و حجاب گفت: در گذشته بخشنامه حجاب از سوی حراست اعلام شد و متاسفانه مشکلاتی در این حوزه پیش آمد که پس از آن ما بخشنامه‌ای را ابلاغ کردیم که اگر با ناهنجاری‌هایی در دانشگاه روبه‌رو می‌شوند حق برخورد ندارند و باید به حوزه فرهنگی دانشگاه گزارش بدهند و در حوزه فرهنگی دانشگاه نیز کارگاه‌های فرهنگی و خانواده رسالت سنگینی به عهده دارند و حتی برنامه‌ای داریم تا بین دانشگاه و خانواده ارتباط خوبی برقرار شود چراکه بعد از دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان ارتباط خانواده‌ها با دانشگاه قطع می‌شود و در همین راستا به جدیت به دنبال تقویت این ارتباط هستیم و برخی واحدها نیز تقویت والدین با دانشگاه را به جدیت در حال پیگیری هستند.

وی با اشاره به تقویت فعالیت کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها گفت: در حوزه علوم اجتماعی و فرهنگی باید کرسی‌های آزاداندیشی بیشتر تقویت شوند و باید سوالات دانشجو و اساتید را در زمینه‌های مختلف پاسخگو بوده و هرگز نباید از پاسخگویی ترسید.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد با اشاره به مساله عفاف و حجاب در دانشگاه آزاد گفت: باید موضوع عفاف و حجاب از هم جدا شوند چراکه کسی که حجاب مناسبی ندارد به این معنی نیست که عفیف نباشد و در حوزه عفاف و حجاب نیز کرسی‌های آزاداندیشی می‌توانند کار تاثیرگذاری انجام دهند.

حجت‌الاسلام طه هاشمی با اشاره به دلایل افزایش چشمگیر بودجه فرهنگی دانشگاه آزاد گفت: بودجه دانشگاه آزاد برخلاف دانشگاه‌های دولتی که به نفت متکی است متمرکز بر شهریه دانشجویان است و در گذشته حدود ۲۵۰ دانشگاه زیان‌ده داشتیم اما در دوران آقای میرزاده این واحدها به زیر ۱۰۰ رسیده و آقای میرزاده نیز تاکید کرده‌اند که حوزه آموزش و پژوهش با فرهنگ باید ارتباط خوبی داشته باشد و همچنین گزارشی که ما در مورد وضعیت فرهنگی به شورای راهبردی ارائه کردیم باعث افزایش بودجه فرهنگی دانشگاه شد.

وی درخصوص مساله عفاف و حجاب بار دیگر تاکید کرد: تلاش می‌کنیم مساله عفاف و حجاب را با روش‌های جدید و روز معرفی کنیم و در حوزه حجاب، عفاف و دین هرچقدر که بودجه و اعتبار خرج شود اگر تاثیرگذار باشد باز هم کم است.

وی در خصوص اینکه آیا آیین‌نامه پوشش دانشگاهی در دانشگاه آزاد نیز اجرا می‌شود یا نه گفت: ما این آیین‌نامه را دقیقا به همه واحدها ابلاغ کردیم و برای ما راهکارهای اجرایی شدن آن مهم است و اینکه در دانشگاه چادر اجباری باشد این موضوع هم توهین به دانشجویان غیرچادری و حتی توهین به دانشجویانی است که به اختیار خود چادر سر می‌کنند و باید برنامه‌ریزی کنیم که هنجارها را به مفهوم واقعی خود دانشجویان بپذیرند و حتی اگر گروهی نپذیرفت به موضوع دین و شئائر با احترام نگاه کنند.

پایان پیام/

۹۳/۱۰/۳۰
مدیریت

نظرات  (۱)

۳۰ دی ۹۳ ، ۱۰:۲۳ سید محمد میرهاشمی
سلام

خسته نباشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">