ستاد مردمی عفاف و حجاب

آخرین اخبار فعالیت‌های گروه مردمی عفاف و حجاب استان یزد
  • ستاد مردمی عفاف و حجاب

    آخرین اخبار فعالیت‌های گروه مردمی عفاف و حجاب استان یزد

حجاب نیوز ـ عضو شورای فرهنگی مسجد جمکران، انتقال مفاهیم دینی در دوره دبستان را راحت‌تر از دوره دبیرستان و دانشگاه خواند و گفت: اگر یک دهم برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در دوره دبیرستان و دانشگاه به دوره دبستان و سنین 8 تا 12 سالگی اختصاص یابد گرایش به ارزش‌های دینی به ویژه حجاب و عفاف در میان جوانان چند برابر خواهدشد.

حجت الاسلام مرتضی وافی، عضو شورای فرهنگی مسجد جمکران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حجاب ریحانه النبی(س) با اشاره به ضرورت تبیین و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف اظهار داشت: در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف باید به نقش عناصر تأثیر گذار توجه کنیم؛ شیوه‌ها و روش‌های ترویج آن را بشناسیم و در نهایت آسیب‌ها و موانع ترویج و گرایش به حجاب و عفاف را برطرف کنیم. 

عضو شورای فرهنگی مسجد جمکران با توجه به نقش نهادهای فرهنگی دولتی در آموزش و گرایش به فرهنگ حجاب و عفاف گفت: در گرایش به ارزش‎ها، نقش و اهمیت خانواده بیشتر از سایر نهادهای فرهنگی دولتی و غیر دولتی است. 

وی واگذاری حوزه تربیتی حجاب و عفاف از سوی خانواده‌ها به نهادهای حاکمیت را ناصحیح خواند و ابراز کرد: سپردن تبلیغ و ترویج ارزش‌ها به رسانه‌ها، آموزش و پرورش، مؤسسات فرهنگی و حتی مجالس مذهبی کار صحیحی نیست و بار مسؤولیت را از دوش خانواه کم نمی‌کند بنابراین نباید نقش پدر و مادر را در این مسأله نادیده گرفت. 

حجت الاسلام وافی به نقش آموزش و پرورش و رسانه‌ها به ویژه تلویزیون بر کودکان، نوجوانان و جوانان اشاره و تصریح کرد: نسل امروز تحت تأثیر مستقیم تربیت والدین قرار ندارند و دیگران به ویژه رسانه‌ها با توجه به حجم انبوه اطلاعاتی که به فرزندان می‌دهند در این تربیت سهیم هستند از این‌رو فرزندان را از خانواده دور کرده به سوی خود جلب می‌کنند. 

وی یادآور شد: با توجه به این که فرزندان بیشتر وقت خود را با رسانه‌ها، آموزش و پرورش و دوستان می‌گذرانند دیگر فرصتی برای تأثیرپذیری از خانواده ندارند بنابراین نگاه صحیح مدیران مدارس و رسانه‌ها به ارزش‌های اسلامی به ویژه افرادی که می‌توانند در حوزه حجاب وارد شوند اهمیت بسیاری دارد. 

حجت الاسلام وافی، جدا شدن بحث آموزش از پرورش در مدارس را اشتباه دانست و تأکید کرد: دانش آموزان در برخی ارزش‌های دینی از معلم ریاضی و ورزش و... بیشتر از معلم پرورشی الگو می‌گیرند و نباید از نقش معلمان در تربیت دینی دانش آموزان غفلت کنیم. 

وی با تأکید بر نقش مستقیم و غیر مستقیم مدارس در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف افزود: در فعالیت‌های فرهنگی، نهادها، زنجیروار به همدیگر وابستگی دارند از این‌رو اگر نهادی وظیفه‌اش را به خوبی انجام ندهد برای تأثیرگذاری در کار فرهنگی باید مسؤولیت حلقه مفقوده را نهادهای دیگر به دوش بکشند. 

مدیر مؤسسه خانه خورشید به هم افزایی فعالیت‌های فرهنگی و نهادها با یکدیگر اشاره کرد و بیان داشت: سه نفر مسؤول شده‌اند بذری را در زمین بکارند و هر کدام مسؤولیتی را بر عهده گرفته‌اند؛ ابتدا نفر نخست زمین را می‌شکافد؛ نفر دوم بذر را می‌کارد و نفر سوم روی بذر را با خاک می‌پوشاند که اگر یکی از این سه نفر، مسؤولیتش را انجام ندهد؛ دیگران برای به سرانجام رسیدن فعالیتشان باید حلقه مفقوده را به دوش بکشند و دو نفری کار را به پایان برسانند. 

حجت الاسلام وافی، فعالیت‌های فرهنگی را حلقه‌ مفقوده در فرهنگ حجاب و عفاف دانست و گفت: اگر برخی از حرکت‌های سلبی یا ایجابی با چالش یا عدم تأثیرگزاری مواجه است به دلیل حلقه‌ مفقوده فعالیت‌های فرهنگی است که باید این هم افزایی‌ها وجود داشته باشد و هر نهادی وظیفه خودش را به نحو احسن انجام دهد. 

وی انتقال مفاهیم دینی در دوره دبستان را راحت‌تر از دوره دبیرستان و دانشگاه خواند و خاطرنشان کرد: اگر یک دهم برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در دوره دبیرستان و دانشگاه به دوره دبستان و سنین ۸ تا ۱۲ سالگی اختصاص یابد گرایش به ارزش‌های دینی به ویژه حجاب و عفاف در میان جوانان چند برابر می‌شود و چالش‌های موجود بسیار کم خواهد شد. 

مدیر پژوهشکده امام حسین(ع) با توجه به تغییر مدیریت در صدا و سیما تأکید کرد: صدا و سیما در عرصه فرهنگ سازی به ویژه حجاب و عفاف، نقش دانشگاه عمومی را دارد و نباید در انتقال ارزش‌ها به اقشار مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان غفلت کند زیرا در این سنین تأثیرپذیری از طریق جذابیت‌های هنری بیشتر است. 

حجت الاسلام وافی در پایان بی توجهی به کودکان و نوجوانان در عرصه فرهنگی را موجب معضلاتی در آینده کشور عنوان کرد و افزود: در روایتی در کتاب اصول کافی آمده است که حضرت آدم(ع) از میان عقل، دین و حیا، عقل را انتخاب کرد و اگر مسأله خردورزی بدون استفاده ابزاری در جامعه گسترش پیدا کند دین، حیا، حجاب، عفاف و همه ارزش‌های اخلاقی که باعث سلامت اجتماع است نیز در ذیل آن خواهد آمد و این هدیه فطری الهی بسیاری از ناهنجاری‌ها را به صورت بنیادین برطرف خواهد کرد.

۹۳/۰۹/۱۴
الهام فروزان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">